Geng Warung Pak Jabit

Jumaat, 4 Januari 2013

-Salam Manis Buat Isteri-

Ingatan melayang mengenangkan kisah bersamanya. Terkadang membawa dunia khayalanku hingga di awan-awangan. Sungguh hebat aturan Ilahi, menetapkan jodoh dan pertemuan yang mungkin kita tidak sedari, rupanya inilah ketentuanNya.

Pencipta mengurniakan sesuatu pasti terkandung rahmat dan kebaikan yang tersembunyi atau yang jelas diperlihatkan di mata realiti. Bagi aku, pelbagai rezeki dianugerahkan kepadaku setelah selesai melafazkan "Aku Terima Nikahnya". Tercapai kemantangan sebagai lelaki berjiwa suami, mungkin suatu saat nanti selaku ayah, abah atau abi.

Musafir ini berasal dari negeri yang dikenali dengan gelaran "serambi mekah" manakala pasanganku berasal dari negeri "bawah bayu". Sebahagian besar musafir lain diluar sana mengatakan perkara mustahil dipertemukan aku dan dia, disebabkan faktor berbeza adat, bangsa atau etnik, pemikiran dan lain-lain. 

Namun, bagiku itu bukan alasan kukuh untuk dijadikan hujah menolak rasa "cinta". Kataku "Selagi seseorang itu bergelar manusia, selagi tu manusia berkurniakan cinta, namun, bawalah cinta ke arah mengesakan Allah" dan "Kita merancang, Allah tentukan".



 “Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggembirakan kamu, jika engkau memerintahnya ia mentaati perintah tersebut dan jika engkau bermusafir dia menjaga harta engkau dan dirinya.”

Tiada ulasan :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...