Geng Warung Pak Jabit

Selasa, 23 Disember 2014

BUDAYA BERSELFIE ORANG 1 MALAYSIA

Fenomena hari ini adalah budaya selfie. Satu perlakuan yang menjadi kegemaran ramai, tidak kira usia muda dan berusia, keseluruhannya seperti jangkitan dan virus tanpa disangka. Barangkali, kita melihat selfie adalah sesuatu yang biasa, normal dan mengikut peredaran masa, iaitu masa kini. Tetapi, dalam diam, ia suatu perlakuan yang mencalar peribadi seseorang.

Terdapat gaya selfie yang menggoda, mimik muka yang manja, mendedahkan aurat secara bersahaja, apatah lagi mengandungi niat untuk popular, untuk nama, untuk dipuja dan seumpamanya. Bukankah itu pula namanya RIAK ?.

Lelaki cara lelaki, perempuan cara perempuan. Kadang-kadang, mereka menyatakan pada gambar selfie "untuk berkongsi kegembiraan". Golongan ustaz dengan kopiah berselfie, golongan akademik dengan gaya pandainya, golongan bina badan dengan ketiak dan teteknya. Golongan ustazah berselfie, terkadang ada yang berselfie dengan hijab, gambar yang lain dibuka hijabnya.

"Aduh, penasaran melihatnya. Tidak melihat, sudah terlihat."

Kesian manusia seperti ini. Kosongkah hidupmu sehingga ingin dikongsi semua perihal kepada masyarakat ?.

Saya tidak menghukum berselfie itu diharamkan yang bersumberkan mana-mana fatwa, ia sekadar bersandar pada pemerhatian dalam ruangan media sosial seperti facebook dan instagram.


-JANGAN SENTAP-

2 ulasan :

Najib Ariyan berkata...

salam... its okay... jangan masa buat maksiat dan lepas maksiat pun nak selfie ngan bangganya sudah lah... ohhhh dah ada yg buat ker??? hahahaha tu memang penyakit

Nur Muhammad Fansuri berkata...

hahahha.. ok saudara najib

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...