Geng Warung Pak Jabit

Rabu, 10 Ogos 2011

Melihat dengan "MaTa Hati"

Kisah si Buta masih diingatan penulis,.. Bagaimana ketaatannya pada Allah, sembah sujudnya, doa tangisnya melafazkan sendu tawa pada penciptaNya, dan kefasihannya membaca Quran disertakan alunan yang menyentuh jiwa pendengar. 

"Ya Allah..... kurniaanMu sangat luas, dan kasih sayangMu tiada taranya", cebisan hati penulis yang merasa kagum dengan kelebihan yang ada pada si Buta. 


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Jadilah kamu seorang yang warak, nanti kamu akan menjadi sebaik-baik hamba Allah, jadilah kamu seorang qanaah, nanti kamu akan menjadi orang yang paling bersyukur kepada Allah, sedikitkanlah ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati.” (Hadis riwayat al-Baihaqi)

13 ulasan :

Kasut& Karipap berkata...

MASJID JAMEK MANO NIE???

Sukma Bintara berkata...

masjid jamek la karipap.... hehehehe

Kasut& Karipap berkata...

masjid jamek ado bnyk.....ada kat jalan tar, kat wangsa maju, kat batu caves pon ado...yg ni masjid jamek mana??

Sukma Bintara berkata...

oooh bgitu.. sukma masih xtau.. rupanya byk.... hehehehe


ni masjid jamek kat jalan tar~~~~

Kasut& Karipap berkata...

agak dah kat jalan tar..hehe..oooo..pegi beli baju raya eh???

Sukma Bintara berkata...

x la karipap..... teman kekwan jab.. pastu balik rumah...

xdok duit la karipap nak beli baju... pakai bju koko karipap je.. hehe

.izzati liyana. berkata...

sayu je tengok macam ni. orang-orang macam ni selalunya lagi mudah nak dekatkan diri dengan Allah. yang cukup sifat ni, kadang-kadang tak bersyukur.

Sukma Bintara berkata...

betul tu izzati.... nak nangis tgk pak cik tu... tp, jiwa nya besar....!!! baca Quran sangat merdu, malah fasih......

petuapakar berkata...

Biasalah orang kaya makin nak kaya. Takde masalah janji tk lupa pada yang miskin.....Bersyukur dengan apa yg ada. Camni pakar kena careful, kena kontrol gelak. Thanks for the info.

Sukma Bintara berkata...

petua pakar: ya...... t.ksh~~

Firman Allah bermaksud: "Iaitu orang yang beriman dan tenteram hati mereka dengan mengingati Allah. Ketahuilah! Dengan mengingati Allah itu tenang tenteramlah hati manusia." (Surah al-Ra'd ayat 28)

Nor Hazlina berkata...

Kite rase buta tu kekurangan pdhal Org Kelebihan Upaya ni..

Sukma Bintara berkata...

ya nor hazlina..... malah, kefakehannya dlm Ad-Din sgt mdlm~~~~

tunz berkata...

moga kita yg sempurna akan sentiasa perbaiki diri dgn amalan2 mulia di sisiNya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...