Geng Warung Pak Jabit

Jumaat, 22 November 2013

Sayyid Qutb (Pejuang Keadilan dan Kebenaran)

Sayyid Qutb "Cetusan Idea Seorang Pejuang"

Keistimewaan yang dimiliki oleh beliau ialah dapat menghafaz al-Quran ketika berusia 10 tahun. Penulisan buku yang penuh dengan isu pentadbiran sebuah negara Islam. Seorang pemimpin kanan Ikhwan Muslimin yang lantang bersuara menentang golongan pemerintah sekular Mesir.

Pendidikan:

1. Dar al'Ulum (bidang sastera dan pendidikan)
2. Maktab perguruan Abd al-Aziz
3. Universiti Kaherah

Sayyid dilantik menjadi nazir sekolah di Kementerian Pendidikan, dihantar ke Amerika Syarikat untuk mengkaji sistem pendidikan. Beliau menyatakan " Konsep demokrasi Barat yang dilauangkan ke seluruh dunia menyimpang jauh dari nilai-nilai kemanusiaan.

Beliau seorang pejuang kebenaran dan pejuang keadilan. Dipenjara selama 15 tahun, disiksa, dan dikenakan kerja berat di dalam sangkar besi. Beliau menggunakan kesempatan yang ada untuk menyempurnakan sebuah tafsir al-Quran iaitu Tafsir fi Zilal al-Quran (Di Bawah Naugan al-Quran)

Kata mutiara daripada seorang pejuang:

"Aku berasa hairan dengan mereka manusia yang ditindas dan dizalimi berlutut memohon keampunan kepada penzalim dan penindas itu. Demi Allah, kalaupun perkataan - perkataan itu akan dapat menyelamatkan aku daripada tali gantung, sekali-kali aku tidak akan mengucapkannya. Aku lebih rela kembali menemui Allah dalam keadaan dia meredai-Nya" (Sayyid Qutb)



Tiada ulasan :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...