Geng Warung Pak Jabit

Rabu, 13 Julai 2011

"Sahabat Sejati"

"Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.."

Sifat perlu ada pada seseorang yang ingin kita jadikan sahabat bolehlah dicontohi daripada wasiat al-Qamah kepada anaknya.
Katanya: “Hai anakku, jika engkau perlu untuk bersahabat dengan seseorang maka pilih yang mempunyai sifat jika engkau melayaninya ia suka melindungi, jika engkau bersahabat dengannya, ia akan menjadi hiasan bagi dirimu dan jika engkau dalam keadaan kekurangan nafkah, ia suka mencukupi keperluanmu.
“Pilih sahabat yang apabila engkau menghulurkan tanganmu untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu, jika ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, ia suka menghitung dan dianggapnya sangat berguna, sedangkan jika ia mengetahui keburukan dirimu lalu ia suka menutupinya.
“Pilih sahabat yang jika engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jika engkau diam, ia mulai menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan menimpa dirimu, ia suka membantu dan meringankan, ia suka membantu dan meringan kamu serta menghiburmu.
“Pilihlah sahabat yang jika engkau berkata, ia sukar membenarkan ucapanmu dan bukan selalu mempercayainya saja, jika engkau mengemukakan sesuatu persoalan berat, ia suka mengusahakannya, sedang jika engkau berselisih dengannya, ia suka sekali engkau berselisih dengannya, ia suka sekali mengalah untuk kepentinganmu.”
Wassalam…..

8 ulasan :

KasutKaripap berkata...

sahabat...saya kekurangan nafkah....
hahahhahahahha........

AKU berkata...

oh... karipap.... hahahhaaahhahahaahahahahahah.. nak nafkah.. baik.. brape hinggit????

KasutKaripap berkata...

nak bagi brape?? hihihihihihihihi......

AKU berkata...

rm: 1.00 shinggit!!! ok x??? hahahahaha

KasutKaripap berkata...

singgit pun singgit la....hahaha

AKU berkata...

bagus~~~~~~~~~~~~~~ heheeehehheheheheheh

ainaa berkata...

good entry :)

AKU berkata...

ya aina.. heheeeheh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...