Geng Warung Pak Jabit

Selasa, 14 Ogos 2012

~Sahabat~


-Sahabat-

Bersahabat kerana Allah termasuk ibadah yang paling utama, yang merupakan buah dari akhlak yang baik. Benarlah kata baginda Rasulullah saw bahawasanya "Orang mukmin itu mencintai sesama dan dicintai, tiada kebaikan pada siapa yang tidak mencintai dan tidak dicintai" dan "barangsiapa yang Allah mengkhendaki kebaikan baginya, maka Allah mengurniakan seorang teman yang soleh . Jika ia lupa, diingatkannya, dan jika ia ingat, dibantunya. 

Jika engkau perlu berteman dengan orang, maka bertemanlah dengan orang yang apabila engkau melayaninya, ia pun melindungimu.Jika berteman dengannya, ia menghiasimu. Jika engkau tidak mampu menggunakan hartamu, bertemanlah dengan orang yang yang apabila engkau berbuat dosa, ia pun mencegahnya. 

Bertemanlah dengan seseorang yang apabila engkau meminta sesuatu darinya, ia pun memberimu, dan jika engkau diam, ia menyapamu. Jika engkau mengalami musibah , ia menolongmu. 

Bertemanlah dengan orang yang apabila engkau berkata, ia benarkan perkataanmu, dan apabila engkau hendak melakukan sesuatu, ia pun menasihatimu, dan jika kalian bertengkar, ia lebih mengutamakanmu. 


Temanku sewaktu di Sekolah Mahhad Syamsul Maarif hinggalah sekarang, Nayop. 
Kembali ke Rahmatullah. Lokasi Cairo, Mesir. 
(Bulan ramadan penuh keberkatan, semoga roh berada dalam kalangan orang yang soleh)
-
-
-
-Al-Fatihah-


Cebisan Pena Sukma Bintara

Tiada ulasan :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...