Geng Warung Pak Jabit

Selasa, 9 Julai 2013

Sakaratul MAUT - Saya dan Kalian

Seandainya tiada peristiwa yang lebih dasyat menimpa anak Adam selain sakaratul maut, nescaya sudah cukup mengeruhkan hidupnya. Manusia seharusnya merenung dan memikirkan serta mempersiapkan dirinya dengan baik. Seorang bijak berkata "Maut menimpa orang lain dan engkau tak tahu bila ia menimpamu".

Luqman berkata kepada puteranya: " hai anakku, maut adalah suatu perkara yang kamu tidak tahu bila ia menjumpaimu. Bersiaplah baginya sebelum ia datang kepadamu."


Gambar Asal Sukma Bintara

Kepedihan yang sangat di waktu sakaratul maut tidak diketahui kecuali siapa yang merasakannya. Sedangkan kematian adalah kepedihan yang menimpa jiwa dan amat terasa di seluruh anggota tubuh. Alangkah hebatnya kepedihan itu ! tidakkah engkau merasa api, apabila menyentuh tubuh dan membakarnya ? Ia terasa sangat pedih, kerana anggota tubuhnya masih berhubungan dengan bahagian-bahagian roh.

Walaupun merasa pedih, teriakan dan suaranya terputus, kerana sakit telah naik ke hatinya dan memenuhi seluruh anggota tubuhnya. Maka lemahlah setiap anggota dan tidak memiliki daya untuk meminta tolong.

Adapun akal, maka telah ditutupinya dan digoyahkan, manakala lisan telah kelu, dan kaki serta tangan telah dilemahkan. Ia berharap kiranya dapat beristirehat dengan menjerit, mengaduh dan meminta tolong, tetapi tidak dapat dilakukan. Hanya yang masih ada ialah kekuatan mendengkur di dalam kerongkong dan dadanya. Warnanya telah berubah menjadi kelabu hingga seperti melihat tanah yang merupakan asal fitrahnya. - Imam Al Ghazali.

Kemudian...........................................................................!!!!!!!

ROH DICABUT DARIPADA SETIAP URAT DI HADAPANNYA. SETIAP ANGGOTA TUBUHNYA MATI SECARA BERANSUR-ANSUR. KEDUA KAKI MENJADI DINGIN, BETISNYA, LALU DI KEDUA-DUA PAHANYA. SETIAP ANGGOTA MERASAKAN KESAKITAN DAN PENYESALAN HINGGA SAMPAI KE TENGGOROKAN. KETIKA ITU, TERPUTUSLAH PANDANGANNYA DARI DUNIA SERTA PENGHUNINYA DAN TERTUTUPLAH PINTU TAUBAT BAGINYA.



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...