Geng Warung Pak Jabit

Selasa, 6 Mei 2014

MASALAH YANG PALING BESAR

Masalah demi masalah diperkatakan oleh 'mereka' yang mempunyai masalah, antaranya masalah menanggung beban hutang peribadi, masalah mencari rumah yang mampu untuk dibayar setiap bulan, masalah mencari kereta yang mampu ditanggung oleh diri sendiri, masalah keluarga dan rumah tangga, masalah bebanan kerja yang terlalu banyak, masalah ketidakcukupan duit perbelanjaan harian, masalah kenaikan pangkat, masalah politik semasa, masalah ekonomi, dan ada yang membicarakan masalah yang disertakan dengan mengumpat serta membuka aib orang tertentu.


Jarang sekali mendengar 'mereka' membicarakan tentang masalah kekurangan iman dan takwa, contohnya bertanyakan diri kenapa aku masih leka dalam melaksanakan tuntuan yang difardukan. Dalam kalangan 'mereka' ada yang sering meninggalkan solat secara senjaga, itu lagi parah dan sakit.

Inilah sifat manusia termasuk diri aku. Hal keduniaan menjadi pokok pangkal topik yang gemar untuk dibicarakan. Keasyikan mula timbul apabila dihidangkan minuman nascafe  di depan mata, bercakap tanpa mengira masa, sedangkan keutamaan yang lain wajib didahulukan.

Kesimpulannya, bercakap berkaitan keduniaan secara berlebihan adalah suatu masalah besar. Pembaziran masa dan ketumpulan akal untuk berfikir secara waras.


Tiada ulasan :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...