Geng Warung Pak Jabit

Rabu, 12 Oktober 2011

Warkah siri 4: "Manusia itu Aku"

Adakah kamu menyangka bahawa Kami menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) hanya saja-saja ( sia-sia tanpa ada sesuatu hikmah pada penciptaan itu?) dan kamu menyangka pula kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami ?"............... Al-Mu'minum:115.

*********************************
Che Mat menukilkan cebisan pena, bermain dengan perasaan yang kadang disertai dengan bahasa jiwa.. - si pengkarya. Inilah ketinggian akal. Beliau seorang yang gemar melihat persoalan tersirat disebalik penciptaan manusia yang kini berlegar diruangan fikiran metafiziknya,.... Dikatakan penciptaan manusia ialah ciptaan yang sempurna. Kesempurnaan yang disepadukan dengan adanya akal, nafsu dan hati. Inilah yang membezakan dengan makhluk-makhluk yang lain.

Berjuta akal berjuta hati,
jawapan terjawab,
Menuju pada matlamat Yang Satu.

Berjuta insan berjuta Aklak,
kepelbagaian dalam kerancakkan,
rencam hidup,
Menuju pada matlamat Yang Satu.

Bejuta suruhan berjuta larangan
 yang terang yang tersembunyi
semuanya dipersembahkan pada Yang Satu

(Sukma Bintara)

*******************************
" Dikatakan malaikat tiada dosa, namun ianya tidak memiliki kesempurnaan seperti manusia, kerana tidak memiliki nafsu, malah dijadikan manusia berpasang-pasangan lelaki dan wanita, tidak seperti malaikat yang tidak berjantina".

" Dikatakan haiwan yang memiliki kelebihan, namun ianya tidak memiliki akal untuk berfikir..... apatah lagi membuat keputusan, mereka semua bergerak dan menilai bergantung pada gerak geri nalurinya. Berbeza dengan manusia yang dikurniakan akal. Proses berfikir, membezakan kebenaran dan kepalsuan, melaksanakan sesuatu tindakan dan perancangan dimiliki olah manusia".

" Antara anugerah utama Allah kepada manusia ialah pemilihan manusia untuk menjadi khalifah. Dengan ini ini, manusia berkewajipan menegakkan kebenaran, kebaikan, menwujudkan kedamaian, menghapuskan kemungkaran dan penyelewengan dari jalan Allah SWT ".

"............. Dan ingatlah ketika tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sungguhnya aku jadikan di bumi seorang khlaifah. Berkata malaikat: Adakah engkau hendak jadikan di bumi ini orang yang melakukan kerosakan dan menumpahkan darah, sedangkan kami sentiasa bertasbih memuji Engkau ?". Jawab Allah: Aku lebih Mengetahui apa yang kamu tidak ketahui"....... Al-Baqarah: 30.

Lamunan Terhenti.............................




Tiada ulasan :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...