Geng Warung Pak Jabit

Isnin, 30 Mei 2011

Dia SeoRang MusLiM

Dia seorang muslim, dan muslimnya dinilai dari syahadah yang dilafazkan menerusi lidahnya… tapi bagaimana dengan hatinya? Adakah dia benar-benar memperakukan Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, dan nabi Muhammad itu pesuruh Allah”. 
 ...................................................................................................

Dia seorang muslim, muslimnya diperlihatkan diri beliau yang kadang-kadang solat, kadang-kadang ditinggalnya dengan rela hati.. Adakah dia berfikir… bukankah, orang yang meninggalkan solat itu ibarat seperti merobohkan tiang agama. Pernah satu ketika, beliau menyatakan, “jika kamu tidak solat / tinggal dengan sengaja, lebih kurang la kamu gan kaum nasrani dan yahudi”… tapi, dia marah kepada beliau dan menyatakan “alah… kan Allah yang mengurniakan hidayah, nanti ada hidayah, aku solat la.
...............................................................................................................
 ............................................................................................................

Dia seorang muslim, muslimnya diperlihatkan ketaatannya dalam ibadat puasa sunat. Setiap hari isnin, khamis, jumaat, dia berpuasa sunat dengan penuh tekun dan mengelakkan diri dari terbatalnya puasanya. Pernah satu ketika, beliau pernah bertanya “rajinnya kamu puasa, Allah sayang pada kamu”. Jelas dia “ala.. Saje nak diet, turun ckit lemak badan ni, ramping ckit, bagi Nampak ok ckit..”. “0000h, kerna diet…. Ok”.
 ................................................................................................

Dia seorang muslim, muslimnya terpamer dari usahanya membating tulang melakukan ibadah wajib dan sunat… seperti solat 5 waktu, solat sunat, puasa wajib, puasa sunat, sedekah, dan bermacam-macam.. Tapi,  disaat ini masih lagi tidak menutup aurat…. Mengapa??? Sedangkan menutup aurat kepala / rambut itu hal yang wajid.. Wajib bagi kaum hawa bagi menutup auratnya.. Rambut salah satu anugerah Allah yang dikurniakan bagi wanita, yang halal dilihat oleh muhrim nya sahaja.. (ibu/ ayah/ adik/ abg/ kakak/ Ibu saudara/ ayah saudara/ suami dan seumpanya.). 

Firman Allah:

"Katakanlah kepada wanita yang beriman:"Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya,kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudungke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya,kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung".(Surah An.Nuur:31)

  ..................................................................................................

Dia seorang muslim, muslimnya dilihat dari aspek pemakaian yang memenuhi tuntutan sebagai seorang muslim seperti memakai kopiah, tasbih ditangan, dan sering kali dipanggil ustaz… tapi segelintir dari mereka berselindung disebalik imej semata-mata. Ada yang kaki judi, kaki zina, kaki arak, kaki bomoh / dukan/ pawang yang mengamalkan amalan syirik lagi menduakan Allah SWT. 

p/s: karya aneh Sukma Bintara (Paranormal Activity) masa lunch. Wassalam

2 ulasan :

Moslem Girl berkata...

Like

AKU berkata...

like je cik??? hehehehheehe... ni, petikan tazkirah kat msjid.... tp, penulisan ini diolah leh saya....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...