Geng Warung Pak Jabit

Khamis, 26 Mei 2011

Perdebatan (Hujah) Nabi Adam vs Nabi Musa

Kaki melangkah perlahan-lahan, tangan dimasukkan dalam kocek seluar sebelah kiri, buku (diari) dibawa dengan tangan kanan, terus menuju dibarisan hadapan, lantas mengangkat takbirratul ihram, Allahu Akbar………….


Hati tenang, terasa diri disayangi Dia Yang Maha Perkasa…. Itulah yang seharusnya dipegang oleh tiap manusia, berprasangka baik pada Allah swt. “dari pagi, petang dengan urusan mencari nafkah / rezeki, namun ianya juga ibadah jika niat yang kita sandarkan pada Allah”, bisik hati. “bagaimana dimalam hari ?, adakah tiada masa bagi insan untuk mengadap wajahnya dihadapan Allah “solat berjemaah”?

Pelajaran yang ringkas, tapi mencakupi untuk diri manusia supaya berfikir setahap mana akal mampu untuk berfikir sambil bertafakur… tajuk “perdebatan Nabi Adam dan Nabi Musa”. Setengah ulama mengatakan pertemuan ‘roh’ masing2, dan pendapat kedua, ‘jasad’ mereka dihidupkan kembali dan dipertemukan… apa sekalipun, berpeganglah, kuasa Allah tiada tanding taranya.

Terjadi perdebatan antara Nabi Adam dan Nabi Musa (di alam roh atau langit tertinggi), lalu berkatalah Musa: Hai Adam, engkau adalah bapa kami yang telah merugikan kami dan telah mengeluarkan kami dari surga. Maka berkatalah Adam pada Musa : engkau hai Musa yang telah di pilih oleh Allah untuk bercakap denganNya dan menulis dengan tanganNya untukmu,apakah engkau akan menghina aku terhadap perkara yang ditakdirkan Allah padaku sebelum Dia menciptakan aku selama 40 tahun (iaitu sebelum terjadinya alam semesta).

Kemenangan berpihak kepada Nabi Adam… dan kesimpulan yang ringkas, segala-gala telah diatur oleh Allah SWT. 

Tiada ulasan :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...