Geng Warung Pak Jabit

Ahad, 8 Januari 2012

Bila MaLu dah HiLang

Dunia kini, dikenali dengan dunia teknologi, dunia kemajuan, dunia saintis, hingga melihat dunia ini penuh dengan kebendaan yang tiada titik noktahnya, kemana penghujungnya, hujungnya pasti tiba disaat waktu yang ditentukan. Bila ?,...... 

Perjalanan diteruskan, kaki terasa lenguh, lalu merebahkan tubuh di atas bangku usang yang tiada siapa duduk di atasnya. Syukur, cuaca kelihatan baik, dilihatnya mentari, terasa kagum dengan sendirinya,  matahari mentol asli yang tiada tandingan, keupayaan ini, keupayaan selaku pencipta dunia semesta. 

Dari jauh, terpandang sepasang kekasih bermadu kasih, seumpama 2 lebah yang dahagakan madu. Lelaki memeluk bercumbu rayu, wanita senyum manis, umpama disihir panah cinta asmara. Indah dipandangan matanya, tapi sakit dipandangan mata yang melihatnya. Jika pasangan ini suami isteri, carilah tempat yang tersembunyi, tidak manis diperlihatkan dikhalayak ramai, jika tiada ikatan yang sah, mohon memahami dan kenali agama dan adat tatasusila. 

Beginilah, jika hilangnya hakikat perasaan malu, terasa diri bebas, bebas dari nilai agama dan moral. Di sekolah diajar subjek pendidikan Islam dan pendidikan moral, tapi tiada erti, tiada makna. Belajar dan tidak beramal, seumpama jasad yang tidak memiliki roh. 

Rakaman kejadian: 9/1/2012



Tiada ulasan :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...