Geng Warung Pak Jabit

Isnin, 25 Julai 2011

KESAKITAN MAUT YANG MASIH TERASA !

Malaikat maut menangis dan memohon kepada Allah supaya Dia (Allah) kembali Nabi Idris , lalu dimakbulkan Allah. Setelah di dapati Nabi Idris a.s sudah hidup kembali, malaikat maut bertanya, "ya saudaraku, bagaimana rasanya kesakitan maut?" 

Jawab Nabi Idris, "sesungguhnya ibarat terkelupasnya kulit dalam keadaan hidup-hidup, maka rasa sakit menghadapi maut itu lebih dari 1000 kali sakitnya." Kata malaikat maut,"secara berhati-hati dan tidak kasar yang telah saya lakukan khusus mencabut nyawa engkau itu, belumlah pernah aku lakukan terhadap seseorang pun."




Diriwayatkan lagi bahawa Nabi Isa a.s telah menghidupkan beberapa orang yang telah mati dengan keizinan Allah. 

Maka sebahagian orang kafir berkata, "sesungguhnya engkau telah menghidupkan orang-orang yang telah mati yang masih baru, yang mungkin mereka itu belum benar-benar mati. Maka cuba hidupkan untuk kami yang telah mati seperti zaman yang awal dulu." 

Jelas Nabi Isa as, "cuba kamu pilih?" 

Mereka berkata, "hidupkanlah untuk kami anak Nabi Nuh as. 

Maka Nabi Isa a.s pergi ke kuburnya, lalu mengerjakan solat dua Rakaat dan berdoa kepada Allah. Dan Nabi Nuh dihidupkan kembali, tetapi rambut dan janggutnya sudah beruban. Nabi Isa a.s hairan kenapa terjadi sedemikian. 

Berkata Nabi Nuh: "saya telah mendengar panggilanmu dan saya mengira hari kiamat telah tiba, maka rambut dan janggut saya berubah menjadi putih seperti ini dari sebab takutnya hari kiamat. 

Berkata Nabi Isa a.s, "sudah berapa tahun kau meninggal dunia?" 

Jelas Nabi Nuh a.s, "semenjak 4000 tahun lalu, namun belum hilang lagi dari kesakitan sakaratul maut."

4 ulasan :

KasutKaripap berkata...

Subahanallah....

AKU berkata...

subhanallah~~~~~~~~~~ bgetar jiwa~~~

aamalinaazman berkata...

sedgkan nabi yang mulia berckp sebegitu
kite ni apatah lagi
ya Allah..permudhkan la sume ni

AKU berkata...

aime: ya.... Sdangkan rasulullah yang maksum.... mrasakan maut yang amat myakitkan....!!!!

Ya Allah......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...