Geng Warung Pak Jabit

Selasa, 15 Mac 2011

SeMiNit BaGai SeTaHuN

Hari ini, gua ditayangkan dgn tazkirah yang membicarakan tentang perhubungan dan pergaulan sesame manusia. Pergaulan dengan manusia boleh bertambahnya pahala dan boleh menjadikan diri kita penuh dgn dosa…..


Menurut imam Al-Ghazali: Pergaulan boleh menjadikan kita bertambahnya pahala sekiranya kita bergaul … akan hal yang membawa kebaikan. Dan bertambah juga pahala sekiranya mengembirakan hati saudara muslim dengan mengunakan ucapan spt takziah atau tahniah. Dengan pergaulan juga boleh bertambah2 dosa…… iaitu dengan mengucapkan puji pujian pada seorang kenalan yang melakukan perkara yang haram.

…ulasan guruku…
……………………….
……………………….
……………………….
contoh ucapan2:

Pahala: “Insyallah…. Allah merahmati kehidupan kamu”, jelas si mail pada Mamat sosej… hati Mamat sosej terubat, dan serta merta membuatkan hatinya lapang dan gembira.

Dosa: “cantiknya kamu…… potong rambut bgini…… lawa sgt… berkenan saya…. Baju you pun seksi”, jelas Bidin yang tidak mempunyai apa-apa ikatan…. Dan dia bukan muhrim pada si Sharifah. Sharifah tersenyum riang kerana dipuji Bidin, dan berlari keanak-anakan…. Nasib baik x tersepak batu nisan yang terjual kat kedai…

Dan banyak lagi huraiannya~~~~~ skadar berkongsi…………. Sekian…….

2 ulasan :

KasutKaripap berkata...

mamat sosej tu mesti mamat yg jual sosej habis jual dan tibai masuk perut gak~

*apuuuuuu~*

AKU berkata...

abbbbuuuuuuu....&^#%#&^&^&%^..

hahahaha.... siapakah beliau~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...