Geng Warung Pak Jabit

Khamis, 2 Disember 2010

Biasan Pelangi 6


Memory…………

Memory…………

Memory…………

Umi…………… sakit” !!!!!!!!!!!! Umi……………………….. sakit” !!!!!!!!!!!!!!!
Jerit Amirul, memanggil ibunya yang sedang berada diluar rumah. “kenapa ni Amirul?” Tanya ibunya terpinga-pinga melihat keadaan anaknya. “Amirul main mercun dan bunga api gan Along tadi. Tapi Amirul tak segaja kena percikan api kat tangan, isskk…issk…waaaa…. sakit umi….,” katanya diselangi tangisan teresak-esak. Kerana nilai sebuah kasih sayang, ibunya segera mengambil ubat “gamat” bagi merawat kesan luka pergelangan tangan anaknya. Ketika sedang kusyuk merawat luka, Amirul tiba-tiba bersuara menanyakan sesuatu pada ibunya. 

“Umi, ustazah di sekolah ada bgitau, orang yang menunaikan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya akan dimasukkan ke dalam syurga manakala yang meninggalkan suruhannya dan melaksanakan laranganNya akan dimasukkan ke dalam neraka. Tapi…….. Amirul hairan la Umi…. orang selau cakap Allah itu Maha Pengasih, tapi kalau pengasih, kenapa Allah sediakan juga neraka, mengapa x sediakan syurga saja Umi?”

Pertanyaan Amirul kepada ibunya didengari oleh neneknya yang berada di dapur. Soalan Amirul dijawab oleh nenek “Jika Allah hanya sediakan syurga, pasti didalam syurga tiada kesenangan dan kegembiraan bagi orang-orang yang baik. Orang baik masuk syurga, orang jahat pun sama masuk syurga. Kiranya semua ‘lulus’ dalam ujian dunia. Jadi apa guna kita jadi orang baik???... dan tidak adil lah bagi mereka yang selama ini patuh kepada suruhan Allah dan meninggalkan laranganNya… kan…?

Dahi Amirul berkerut, memikirkan jawapan dan persolan yang diberikan oleh neneknya. “eeemmmm…… betul gak nenek. Saya pun x setuju jika orang jahat masuk sama dalam syurga. Penat la kita solat, puasa, sedekah. Tapi mereka tidak laksanakan semua tu”, kata Amirul, seorang kanak-kanak mentah yang baru mengenal erti kehidupan.

“Sebenarnya Amirul, syurga dan neraka merupakan destinasi terakhir kita setelah dihisab segala amalan. Disebabkan Allah itu bersifat Adil, dibuatnya syurga dan neraka supaya kita dapat menerima nasib yang setimpal dengan perlakuan kita semasa berada di dunia,” kata Umi dengan diperhatikan Amirul yang sedang menggaru kepala.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
“Along mane?”, tanya Umi. “Eemmm…tadi ada kat luar rumah, tapi rasanya Along ikut kekwan pegi mandi parit belakang rumah”, jelas Amirul sambil menahan kesakitan. “Pergi panggil Along, nak makan nasi ni” jelas ibunya sambil tangannya menutup lubang botol ubat gamat . “Baik Umi”………………….. jawap Amirul dengan nada yang bersungguh-sungguh.
Amirul meluru ke tempat Alongnya selalu picnik bersama geng kampung…………………………………………..

“Along……………….. Along……………….. Umi Panggil balik rumah… “ laung Amirul. “Along kat sini….. kejab la… Meh la mandi sama…..best…lintah ada…tapi kecil je…. “, balas Along dengan nada memujuk Amirul untuk bermain bersama.
 
“Tapi…………………………… tapi…………………….. sluar sehelai je ni….. cm ne? kan Umi marah klau tengok sluar ni basah….” rungut Amirul. “Alahai, tlanjang je la….. bersunat pun x lagi…. jom…cpt…la…”, jawab Along. Usia Amirul 10 tahun, masih kabur dengan sifat malu. Waktu sebegini, dia masih berada dalam lingkungan gelak ketawa, ceria tanpa sebarang masalah…
 
Bersambung……. tersirat disebalik tersurat….. sekian…..

5 ulasan :

Kasut Karipap berkata...

1. terpingga-pingga :: terpinga-pinga kan? huhu
2. larananNya :: laranganNya
3. dihisap segala amalan :: dihisab segala amalan

kali ni cekgu bg markah B-....hehe~

Sukma Bintara berkata...

hahahahahaha... alah... salah eja lagi.... hehehehe... dah... x baca slepas tulissssssss....

Sukma Bintara berkata...

baik cikgu............. alah... salah sebeb x chek..... ...... markah yang kdekut... haha

Kasut Karipap berkata...

kamu mesti la semak dulu lain kali..baru cekgu boleh bg markah lebih..siap bg bintang2 lg..ehhehe

Sukma Bintara berkata...

hehehehe.... bintang la sgt en.karipap.. hahahah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...