Geng Warung Pak Jabit

Khamis, 23 Disember 2010

Penakluk Baghdad

22/12/2010, rabu. Mata aku menatap muka depan novel, dilihatnya kulit buku, gambar seorang tentera lengkap berpakaian yang begitu menarik. 

Ulasan Sukma Bintara:


Hulugu Khan merupakan cucu kepada Gengkhis khan. Impiannya ingin menjadi Penakluk Kota Emas (Baghdad). Akhirnya impiannya tercapai. 

Kekalahan kota Baghdad adalah disebabkan Pemerintah Negara yang begitu lemah, mementingkan diri sendiri, dan memiliki menteri yang bersifat munafik tercela.

Siapakah yang dapat mempertahankan Dunia Islam????? jawapannya kitalah PENYELAMATNYA!!!!!
Dan kisah ini benar-benar berlaku pada zaman ini…..... zaman yang dikatakan maju…… tapi mundurnya Agamanya… Islam…. Mengapa? Kenapa?.......

Penguasaan Penakluk di Kota Ternama

Pada tanggal 29 Januari 1258, kota Baghdad mulai dikepung dibawah pimpinan Guo Khan. Pada tanggal 5 Februari, mereka berhasil menguasai benteng di sekitar baghdad. Akhirnya pada tanggal 10 Februari, Baghdad rasmi menyerah.

Pasukan Mongol mulai memasuki kota pada tanggal 13, dimana minggu itu merupakan minggu yang sungguh penuh darah dan jerit tangis warga kota Baghdad. Pembantaian, pemerkosaan dan kezaliman meletus di setiap pelusok kota tersebut.

Seterusnya, Bangsa Mongol menghancurkan Masjid, perpustakaan, istana, rumah sakit, dan juga banyak bangunan bersejarah. Perpustakaan kota Baghdad (saat itu Baghdad terkenal sebagai pusat ilmu pengetahuan dunia) yang penuh dengan buku-buku sejarah, kedoktoran dan astronomi dan semuanya dilempar ke dalam sungai Tigris, kesannya sungai tigris berubah warnanya menjadi hitam karana banyaknya buku yang terendam sehingga tintanya luntur.

Khalifah Al-Mus'tasim ditangkap dan disuruh melihat rakyatnya yang sedang disembelih dijalan-jalan dan hartanya yang dirampas. Kemudian setelah itu khalifah dibunuh dengan cara dibungkus dengan permadani dan dipinjak-pijak dengan kuda sampai mati. Semua anaknya dibunuh kecuali satu yang masih kecil dijadikan budak dan dibawa ke Monggol. Setelah kehancuran ini, kota Baghdad tidak pernah lagi menjadi pusat Kebudayaan dan Ilmu Pengetahuan dunia.
 .....................................................................
Tewasnya Penakluk ditangan Panglima Islam Terhebat
Perang Pertama: Saifuddin Qutuz vs Hulagu Khan
Perang kedua: Sarke Khan Vs Hulagu Khan
Pada Tahun 1259, Hulagu berhasil menakluk pemerintahan Ayyubi di Syria tanpa pertumpahan darah. Fokus Hulagu tinggal ke Mesir untuk menaklukkan kekhalifahan Mameluk. Akan tetapi khabar kematian Mongke membuat Hulagu segera pulang kenegerinya dan menyerahkan komando pasukan kepada Kitbuqa untuk menyerang Mesir.

Akan tetapi khalifah Saifuddin Qutuz segera mengirim pasukan tentera keluar untuk menghalang dan akhirnya mereka bertemu di palestin. Terjadilah Pertempuran di kawasan Ain Jalut yang terkenal. Ketua panglima Perang Hulagu iaitu Kitbuqa dibunuh. ramai tentera monggol tewas dan terbunuh.

Pasukan Hulagu yang dikirim untuk membalas kekalahan dari bani Mameluk tetapi dihalang oleh Barke Khan yang merupakan saudara sebangsa namun beliau adalah muslim. Beliau yang menguasai wilayah Rusia dan Kaukasus yang sudah memeluk agama Islam dan bersahabat dengan Saifuddin Qutuz. tewasnya pasukan Hulagu Khan ditangan Barke Khan. 

Penakluk Baghdad

2 ulasan :

Jack_bb3 berkata...

subahanallah..x sgka der buku nier, Hulagu adlh bgsa yg x bertamadun..ttp blh kalahkn tamadun islam pd thp kemuncak..yg time tuer smer org pndai(ibnu sina..ibn...)sbb time tuer..msing nk pandai terlupa kepnting dakwah n jihad..

Sukma Bintara berkata...

mmg.... bangsa monggol adalah bangsa yang bijak mencari helah dlm menghancurkan Islam.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...