Geng Warung Pak Jabit

Jumaat, 29 Oktober 2010

Nasib Jaguh Jalanan

.....................................................................................................
Nasib… sungguh nasib…dikurniakan jiwa dan roh… disertakan dengan jasad…. Ini penghabisannya. Kematian yang sering diungkapkan dengan suatu definasi yang amat menakutkan. Tapi lainnya dengan kehidupan rempit yang tersepit. Soal mati tidak diambil peduli, malah tidak menghargai kurniaan dan anugerah Allah yang selama ini diberikan pada mereka. Sedar tidak sedar, kesudahan kehidupannya dengan kematian yang sebegini… Berbanggalah insan yang mati dalam keadaan syahid dijalan Allah SWT dan berbahagialah insan yang kesudahan matinya dengan amalan soleh.
..............................................................................
 Kematian bukan suatu ilusi atau fantasi, ia tetap juga menjemput walau cuba menghindarnya. sepertimana Allah menyatakan dalam firmanNya iaitu: “Katakanlah: "Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan". (Al-Jum’ah :62)
........................................................................................
Kesimpulannya, berfikirlah sebelum mencuba, mencubanya dengan berfikir, andaikata terbit fajar menyinsing di pagi hari, terbenam juga si mentari merah memadamkan semesta dunia. Sekian. Terima Kasih.
.........................................................................................
Karya dicogoh sempena hari jumaat, 2.30 petang.

Tiada ulasan :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...