Geng Warung Pak Jabit

Khamis, 24 Februari 2011

LaBu yAnG kEnCaNg

Hari ini..... gua bersembang kencang gan member gua masa waktu lunch... member gua minat nak mendalami ilmu kebatinan...  Bermacam2 pertanyaan diajukan pada gua. Labu bukan nama sebenar. Pertanyaannya: 
..............................................................................
Labu: "eh... ko ada  geliga ular ke? geliga lipan ke?"
Gua:  "eh... tiiada... aku x pakai menatang tu... syirik.. sama la ko guna tangkal...
..........................................
Labu: "ko ada ayat penggerun ke?,"
Gua:  "tiada... aku xde.... betul.
.......................................
Labu: "ko ada ayat pengasih?"
Gua:  "tiada bro... gua x de... berdoalah pada Allah.. x payah la bergantung gan ayat2 ni.
............................
Labu: "ko ada ayat pendinding ke?"
Gua:  "x yah la guna ayat... baca je Quran 30 juz. Automatik Allah lagi Maha Mengetahui.
..............................................
Labu: "eh... ni sepotong ayat Yassin... aku tgk dlm internet mengatakan ayat ni untuk pendinding diri?"
Gua:  " biarlah kita tahu asas mengapa dibaca. Apapun, semua ayat Quran tersirat 1000 hikmah dan penawar.
...............................................
Labu: "ni ayat dalam bahasa jawa... boleh guna dan pakai ke?"
Gua:  "ko tahu x maksud ayatnya..? jgn main guna.. makan diri sendiri. kuasai bahasa mereka.. baru ko tahu maknanya. 
......................................
Labu: "eh.. ni ayat mantera.. seruan kat bawahnya ada nama2 malaikat, penunggu, dan macam2, contoh ayat "bismillah... wahai malaikat jaga kanan ku, jaga kiri ku, jaga atasku, jaga tubuhku"...  tapi awal ayat dibacakan bismillah, leh guna la kan ayat ni?"
Gua:  "jgn dikelirukan... isinya kamu kaji? nasihat ku... jangan sebarangan jika x tahu... dan satu perkara lagi mengapa disebut malaikat yang harus menjaga diri??? habis Allah kamu ragukan? hah??? ayat tu mohon gan sape.. fikirla ya.....
................................................................................
Inilah serba ringkas pertanyaan dan jawapan... tapi.. jika dihuraikan... panjang lebar. Ilmu ini luas... member gua Ijazah Perakaunan... tapi jahil perkara ini... gua ada serba sdikit ilmu sains sosial... mungkin juga jahil hal2 lain... Mungkin sains fizik, biologi dan lelain..... atau ilmu kira-kira.. tapi x mustahil.. jika ada kemahuan untuk belajar.
.................................................................
Manusia dikurniakan akal... tapi akal ini terbatas.. tiap manusia dianugerahkan keistimewaan dan kelemahannya... tu sebab.. jangan memandang rendah pada seseorang walau dia tidak berharta... mungkin hartanya ada pada akhlak dan budi pekerti..

Tiada ulasan :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...