Geng Warung Pak Jabit

Rabu, 29 Jun 2011

Tauhid Hakikat / Insan

................................................................................................................
8.00 a.m hingga 10.00 a.m, ini sekadar intipati perbahasan. Tajuk "Allah, Syariat dan Hakikat". Apakah makna dan pengertian Tauhid Hakikat/ Tauhid Insan? ertinya "biarlah membayangkan diri ini melihat Allah, dan membayangkan dengan keyakinan dan iktikad bahawa Allah melihat kita". Buktinya, kesaksian kita (roh manusia) dengan Allah. Saat kita berada di alam roh, manusia telah bersaksi dihadapan Allah SWT, dengan satu kesaksian pengabdian diri sepenuhnya pada Allah, dan memperakui bahawa tiada tuhan selain Dia. Namun, manusia sering lupa akan hakikat perjanjian dihadapan Allah. Buktinya dalam surah Al-Araf, Firman Allah:

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan dari sulbi (tulang belakang) anak cucu Adam keturunan mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap ruh mereka (dengan berfirman kepada mereka): ‘Bukankah Aku ini Tuhanmu?’. Mereka menjawab: ‘Betul, (Engkaulah Tuhan kami), kami bersaksi’. (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan; ‘Sesungguhnya Kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini’”. (al-A’raf: 172)

Untuk mencapai Tauhid Hakikat / Insan hendaklah membasmi sifat mazmumah (sifat tercela seperti sombong, riak, ujud bangga diri dll) dan memperkukuhkan dengan sifat-sifat mahmudah (sifat terpuji seperti rendah diri, sabar, ikhlas dll). Selain itu, hiasilah diri dengan akhlak Rasululllah s.a.w. antara akhlaknya 

1. Akhlak Syariat: wara', atau bersederhana.
2. Akhlak Batin: Tawaduk, ikhlas, Rendah diri.
3. Akhlak Tauhid: Keyakinan dan iktikad pada Allah.
4. Akhlak Ihsan: Muhasabah, bertafakur.
  
Sesi soal jawab:

Pertanyaan Penulis pada Prof: “Prof, semua sedia maklum, bahawa Ilmu Fardu Ain itu terdiri dari fekah, tauhid dan tasawuf… bagaimana tasawuf yang dikatakan memiliki atau mengandungi cabang tarekat? Apakah perbezaannya? Sejauhmana pandangan prof berkaitan tasawuf dan tarekat? Cuba terangkan..”

Pertanyaan Penulis pada Prof: Apakah yang dikatakan mempelajari ilmu bersanad? Cuba terangkan.

Jawapan Prof:…………………………………………… huraian panjang ………………………………… 

Tiada ulasan :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...