Geng Warung Pak Jabit

Rabu, 24 November 2010

Sembang Petang


Semalam, member aku si Ajoi kemukakan satu soalan “dialek ni asal mane, apakah faktor penyebaran dialek?”. Aku nak jawap, tapi aku lupa. Jawap sekadar termampu je la “emmm, dialek adalah satu percampuran bahasa. Tapi pokok dasarnya adalah bahasa Melayu. Manakala timbulnya kepelbagaian dialek adalah disebabkan faktor-faktor geografis, politik, penjajahan, perdagangan, masa, dan seumpamanya. Faktor politik contohnya telah membahagi-bahagikan negara ini kepada unit-unit politik yang lebih kecil yang mewujudkan negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Terengganu, dan Kelantan, yang akhirnya menimbulkan pelbagai dialek” jelas aku sambil berfacebook.

Disini aku nak kongsi dialek Kelantan gan korang semua…. dapat la ckit ilmu bahasa untuk korang semua. Boleh la korang nak blajar slow-slow. mane tau korang dapat pakwe atau makwe Kelantan suatu saat nanti…. jodoh sape yang tau~~~~ ataupun korang dpt fhm, rupanya orang dok mengata anda dalam ungkapan dialek…. hehehehe

Dialek Pujian:
Oh..Come-Come - Maksudnya ialah bagus2. Digunakan apabila melihat sesuatu tugasan/pekerjaan berjalan lancar.
Ooo.. Bereh2 - Maksudnya ialah bagus2. Digunakan apabila melihat sesuatu tugasan/pekerjaan berjalan lancar.
Kemah-Kemah - Maksudnya ialah baik/kemas. Digunakan apabila melihat sesuatu tugasan dilakukan amat lancar.

Dialek Cabar Mencabar:
Nok Gocoh - Maksudnya “Cabar Bertumbuk”. Digunakan kepada pasangan yang tgh naik angin atau naik minyak.
Aku Tonyoh Dahi Khe - Maksudnya “Aku Ketuk Kepala Kan”
Nak Kena Ne’puk - Maksudnya ialah “Nak Kena Penampar”

Dialek Makian:
Nate - Maksudnya ialah Binatang. Digunakan apabila tidak tahan kena perangai sesorang.
Kuba - Maksudnya ialah Kerbau. Digunakan apabila nak memaki hamun
Mato Bole - Maksudnya ialah Mata Buta. Digunakan apabila memarahi seseorang akibat kecuaian.
De’dil - Maksudnya ialah bodoh/bengong.
Ghelenya - Maksudnya ialah Gedik/Gatal.

Dialek Merungut
Raso Sumbat La - Maksudnya ialah “Rasa Tertekan La”.
Jem Coil – Maksudnya ialah “Teruk Betul” (tahap tekanan kuasa dua)
Parok nise - Maksudnya ialah “Teruk la”. Tetapi perlu ingat, dialek ini biasa diungkapkan dengan suasana ceria.

4 ulasan :

travelogusahawanmuslim berkata...

Hehe.. pasni dh bleh buat kamus dialek melayu kelantan-melayu baku..

Sukma Bintara berkata...

HEHEHEHEHEHE/... NAK BUAT..... TP SYRATNYA KENA SAMBUNG BLAJA.... DUIT LAK XDE~~~ HEHEHEHEHHE

Tanpa Nama berkata...

Длина этого двухэтажного трейлера составляет 15
метров, а вес 30 тонн. Его обслуживание обходится в 9 тысяч долларов
ежемесячно. Он вместил в себя несколько спален, кухню, ванную, спортзал и
кинотеатр. Стоимость авто 1,8 млн. долларов.
[img]http://content.foto.mail.ru/mail/fintul/_blogs/i-127.jpg[/img]

[url=http://my.mail.ru/community/wwwzona/472FAE465F320BE8.html]Источник и полная версия[/url]

Tanpa Nama berkata...

Креатив бывает разным.
В данной подборке креатив на тему воздушных шаров.

[img]http://blog.wwwzona.ru/uploads/img/techno/vosdushie_shary/vosdushie_shary2.jpg[/img]

[img]http://blog.wwwzona.ru/uploads/img/techno/vosdushie_shary/vosdushie_shary3.jpg[/img]

[img]http://blog.wwwzona.ru/uploads/img/techno/vosdushie_shary/vosdushie_shary4.jpg[/img]

[url=http://blog.wwwzona.ru/komm.php?tid=117]Остальные не влезли в тему :( Смотреть здесь.[/url]

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...