Geng Warung Pak Jabit

Khamis, 25 November 2010

Tragedi McDonald's


Tragedi McDonald's

Perut mula terasa lapar.

“Budu… woi budu, jom ikut aku makan, teman aku, aku belanja” laungan Encik Khairi  dari biliknya, nada sedikit tegas. 

“ ya.. baik” jawab Mat Budu.

Lima minit kemudian, datang Encik Khairi ke dapur.

 “Mengapa tak ajak aku makan macdonald bersama-sama? sekurang-kurangnya ajak la aku makan. Lain la perangai korang semua ni” katanya sambil menggaru batang hidung. 

“Bukan tak nak ajak, dah kita tengok encik tiada pagi tadi, ingatkan bercuti, itu kami tak belikan”, Mat Budu. 

“Kan telefon ada, hubungi je la, bukan guna telefon bimbit, telefon pejabat kan ada”. Encik Khairi.

“lupa, maaf”, balas Mat Budu dengan wajah memandang Encik Khairi.

Ini lah kesannya, jika seseorang ketua tidak pernah menghormati orang bahawan. Penghormatan tidak perlu diminta, perhormatan datang dengan sendirnya, kalau diri pandai menghormati orang lain.

=========================
Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:


“Tujuh golongan manusia yang dilindungi Allah di bawah bayangan-Nya (di akhirat nanti), pada hari itu tidak ada sebarang teduhan selain bayangan arasy-Nya. Mereka itu ialah:

(1) pemimpin yang adil; 

(2) pemuda yang terdidik (dibesarkan) dalam ibadat kebaktian kepada Allah; 

(3) Orang yang hatinya sentiasa berpaut rapat dengan masjid;

(4) Dua orang yang berkasih sayang kerana (agama) Allah, bertemu dan berpisah untuk keredaan-Nya; 

(5) lelaki yang dipujuk wanita cantik lagi hartawan (bagi memenuhi nafsunya) tetapi dia menolak dan berkata aku takutkan Allah; 

(6) orang yang berderma secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak sedar apa yang didermakan oleh tangan kanannya; 

(7) dan mereka yang sentiasa menyebut (mengingati) Allah dimasa keseorangan (kesunyian), maka berlinanganlah air matanya.”

Dari Ibn Umar ra. Ia mengatakan: saya telah mendengar Rasulullah saw. Bersabda:

“Setiap dari kalian adalah pemimpin dan kalian akan di tanya mengenai tanggungjawab kalian terhadap apa yang di pimpinnya, seorang Imam adalah pemimpin dan akan di tanya tentang kepemimpinannya dan seorang isteri adalah pemimpin di rumah suaminya dan dia akan di tanya tentang kepemimpinannya....”.

Tiada ulasan :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...