Geng Warung Pak Jabit

Selasa, 30 November 2010

Seronok Bekerja


Pagi ni aku menghadiri satu kursus yang dikenali sebagai “Kursus Seronok Bekerja”. Kursus ini melibatkan staf Pejabat Naib Canselor. Bertempat di Bilik Seminar Kolej Keenam, Universiti Putra Malaysia. Bertarikh 30 November 2010. Fasililator kursus tersebut ialah Prof. Madya Haji Wan Zulkifli Wan Yusof, MSP MALAYSIAN ASSOCITION OF PROFESSIONAL SPEAKERS (MAPS).


Kursus yang bermula tepat pada pukul 8.30 pagi. Aku berkejar-kejaran melaksanakan tugas yang dibawah tanggjawab ku sebelum menghadiri kursus tersebut. “cepat,cepat….siapkan keja permohonan data…… surat… tandatangan…… pasni nak pergi kursus..” Jelas, hati kecil sambil mata melilau melihat gelagat rakan ofis yang sama-sama busy.

Kursus berjalan dengan lancar. Group dibahagikan, nama kumpulan kami ialah “GOMO”. Inspirasi kami pada “BUDU”!!!! Kami gelak-gelak, berdebat, mencurahkan idea, mencari jawapan bersama-sama.

Akhir daripada kursus, kami mengetahui personaliti kami…. modul terakhir kursus ini… mencari personaliti diri. Aku dikatakan manusia yang berwarna kuning….. Bukan otak kuning bro….. Itu otak lucah!!!! Hahaaha…..manusia kuning yang aku maksudkan ini ialah kepada sifat, kelebihan dan kekurangan yang ada dalam diri.

Sifat yang dimiliki ialah seorang pendengar yang baik, suka kepada yang kemas, boleh mengawal emosi. Jika marah sekalipun, marah yang pada kadar masa yang begitu cepat, tidak melarat-larat.

Kelebihan pula ialah otak yang lebih gemar kepada bentuk keusahawanan, perancangan perniagaan malah dikatakan sesuai dengan pekerjaan usahawan. Tapi keja skrang bukan usahawan…. Tp tangjawab pada Seksyen Pelan Strategik….. Ini rezeki daripada Allah… ambil dan terima… Dia Lebih Mengetahui… Selain itu, setia kepada pasangan atau berkawan. Mempunyai bakat terpendam seperti menyanyi, berkarya (penulisan, melukis) dan suka berimaginasi. Dengar je... betul ke x.. x kisah.. ini hanya pandangan personaliti yang dirungkai oleh penceramah.

Kelemahan pula seperti tttttttttttuuuuuuuttt…… carilah sendiri. Hahahahaha…. Salah satunya jenis memendam sesuatu jika tidak puas hati…. Meletup bila masa diperlukan. Hahaha…. Apapun…. Manusia tidak lepas dari berbuat kesilapan…. Apa yang kurang… kita perbaiki…..

Untuk membantu mengenal kelebihan dan kekurangan diri dekatkan diri kita kepada Allah SWT. Dengan ibadah, Allah akan memberikan banyak hidayah kepada kita, termasuk lebih mengenal diri sendiri. Bukti dalam firmanNya: “Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik”. (qs. 59 :19).

wassalam…. sekian……. 8:00 Pm

3 ulasan :

KasutKaripap berkata...

Yellow Man....haha~

AKU berkata...

ya green man..... haha~

KasutKaripap berkata...

every man in upm are green..because they always say's GO GREEN!!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...